Tuff månad ekonomiskt

Det här att prata ekonomi kan vara väldigt känsligt. Som svensk pratar man inte om pengar. Men jag tycker ändå det är ett viktigt ämne att ta upp.
 
Juli blev en liten svacka för oss. Vi har en inkomst att leva för denna månaden, typ. Jag får lite lön, men i juni jobbade jag bara två helgdagar. Och Alex får ut sin föräldrapenning, han gick på pappaledighet vid midsommar. Med facit i hand borde vi kanske lagt in lite dubbeldagar, så jag kunde få ut lite fp också. För vi har fått lite oförutsedda utgifter. Vindrutan ska bytas på bilen, där ligger självrisken på några tusenlappar. Och såklart ska alla dryga halvårsfakturor betalas i juli, typ försäkringar och el. Juli är en rätt dryg månad ekonomiskt.
 
Vi åker ju dessutom på semester om ett tag, och blir borta några dagar. Och på hemvägen ska vi åka förbi Ullared för att handla lite på Gekås. Iofs en rätt kul utgift! Vi ska köpa lite ytterkläder och sånt till Frank. Och typ tvättmedel.
 
Vi har det senaste året i princip levt på Alex lön. Jag har knappt tagit ut några föräldradagar. Fram tills jag började jobba i januari tog jag ut typ 2 dagar i veckan. Efter de 0 dagar. Tanken är ju att F ska börja på förskola augusti 2018, så vi behöver hamstra lite dagar. Det galna är ju att vi fått ihop allt. Vi har rätt hög månadskostnad på boendet, då vi amorterar en hel del. Det vi dragit in på är sparandet. Men vi ser amorteringen som en typ av sparande ändå.
 
Men ja, från 1/9 har jag ju en heltidsinkomst igen. Och Alex tar ut fp på heltid. Efter årsskiftet kommer vi jobba deltid bådatvå. Tanken är att jag ska jobba 2 dagar i veckan, och Alex 3. Anledningen till att han får jobba flest dagar är dels för att han har ett arbete som kräver att han är där oftare än vad mitt arbete kräver (jag jobbar ju typ för dagen, om ni förstår!). Och sen tjänar Alex mer än vad jag gör. Alex jobb är även lite mer flexibelt, han kan jobba hemifrån och jobba längre dagar, och det kan ju inte jag göra. Så jag hoppas att vi kan få ihop det, att han jobbar 3 dagar i veckan men fler timmar per dag. Och min förhoppning är att kunna dryga ut med lite helger också.
 
Hur har ni fördelat föräldraledigheten?
A
2017-07-24 @ 22:34:01

Jag tar typ all föräldraledighet. Pappan har egen firma, så blir svårt för honom att vara ledig. :/

Svar: Ja, sånt gör det hela lite meckigare helt klart!
malin.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

malin.

Bättre, sämre eller lika?

RSS 2.0