Testamente

En annan sak som vår bankkontakt lyfte var att vi numer har barn, vi är sambos, men vi är inte gifta. Rent juridiskt är det helt värdelöst. Skulle någon av oss gå och dö så ärver Frank. Dvs hälften av lgh tillfaller F, och jag måste då "köpa ut" honom för att kunna bo kvar. Vi har via banken ett låneskydd, där hälften av lånet skrivs av om den ene dör. Men F har fortfarande rätten att han ska ärva sin del av lgh.
 
Det enklaste vore att gifta sig. Men jag vill inte gifta mig av den anledningen. Så då var rådet vi fick att upprätta ett testamente, där det framgår att vi ärver varandra trots att vi inte är gifta. Efter lite googlande kom jag in på avtal24.se. De hjälper en med sådant. Jag fick ett gratis avtal via mitt fackförbund. Så efter typ 15 minuter, efter att ha svarat på några frågor så har jag nu fått ett giltigt testamente. Helt gratis! Så himla värt!
 
Så nu ska vi bara skrammla fram 2 oberoende vittnen som vill skriva på.
 
 
Det är så mkt juridiskt som gemeneman inte har koll på. Jag hade koll på att man inte ärver varandra som sambos, men hade inte en tanke på att vi behövde se över sådant redan nu. Men det är ju så, man vet ju aldrig vad som händer i livet. Känns iaf bra att jag tog tag i detta!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

malin.

Bättre, sämre eller lika?

RSS 2.0