Varför sparar ni till ert barn?

Följer en gammal klasskompis blogg, och hon skrev ett inlägg om sparande till sina barn. Hon ställde frågan hur andra tänker, och jag svarade att vi sparar en stor del av barnbidraget i fonder till Frank. Fick då frågan Varför? Jag måste säga att jag blev rätt ställd av den frågan. Jag tänker snarare Varför skulle vi inte spara till Frank?
 
Om man har den ekonomiska möjligheten att spara/investera en del av barnbidraget för framtiden, varför skulle vi inte göra det då? Just nu har inte Frank så många "utgifter". Han är inte så dyr i drift. Annat blir de när han blir större och kanske vill hålla på med någon idrott osv. Då har vi kanske inte samma möjlighet att spara. Därför tycker jag det är bra om man försöker passa på när de är mindre. Jag försöker spara pengar så mkt som möjligt, istället för att "slösa" bort de på onödigt. Som vi lagt upp det nu investerar vi 750:- av barnbidraget varje månad. Pengarna är nu låsta tills Frank fyller 25 (vi tog lite höjd!), men tanken är att han ska få dessa den dagen han vill göra något vettigt för dom. Kanske räcker till en del av en handpenning på en lägenhet? Till körkort? En resa?
 
Jag kan också tänka mig att spara undan "hyran" som Frank eventuellt kommer få betala om han bor hemma efter säg 20-årsdagen. Att han då ska lära sig att det kostar att bo, men att vi "i hemlighet" sparar undan det beloppet istället.
 
Jag fick ingen klumpsumma av mina föräldrar när jag blev vuxen. Och det har ju gått bra för mig ändå såklart. Men kan man ge sitt barn lite hjälp på traven med ekonomin när det är dags att "bli vuxen", varför inte ta den chansen?
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

malin.

Bättre, sämre eller lika?

RSS 2.0