Ett angenämt problem

Idag fick vi besked om att Frank fått förskoleplats på vårt förstahandsval. I april fick vi ju besked om plats på vårt andrahandsval. Vi var där och hälsade på. Allt kändes jättebra. Vi sa där och då att vi INTE skulle tacka ja om han fick sitt förstaval.
 
Men nu står vi här. Vi ska lämna besked senast på måndag. Tankarna snurrar, hur ska vi resonera? Ett första steg är ju såklart att gå dit och kolla läget. Fick veta att de har öppet hus på måndag kväll. Typiskt så jobbar jag kväll på just måndag. Skickade ett mail om frågan om vi kan få komma förbi på fredag istället. Alex jobbar hemifrån då, så det skulle passa bra. Får se om jag får svar under morgondagen.
 
Av det vi vet om förskolorna så finns det för- och nackdelar med båda.
 
Förstahandsvalet:
+ Ligger nära, tar typ två sekunder att gå dit från oss.
+ Liten förskola, bara två avdelningar med totalt 36 barn.
- Liten utegård.
- Ej egen kock.
 
Andrahandsvalet:
+ Stor utegård.
+ Stora nyrenoverade lokaler.
+ Egen kock.
- Ligger liiite längre bort.
- Större förskola, fler avdelningar, fler barn per personal.
 
Vårt förstahandsval är en förskola med Montessori-pedagogik. Jag är inte helt hemma med vad det innebär i praktiken, hur det egentligen skiljer sig från en "vanlig" förskola. Allt jag läst mig till om Montessori känns som rätt vettigt och vanligt sunt förnuft. Så skiljer det sig verkligen så mkt från traditionell förskoleverksamhet?
 
Jag hoppas jag får ett positivt besked i morgon om att få komma och hälsa på på fredag. Så får vi fundera över helgen.
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

malin.

Bättre, sämre eller lika?

RSS 2.0