En av fördelarna med mitt jobb

Ibland behöver jag påminnas om att jag faktiskt arbetar på ett av europas ledande ögobsjukhus. Det vi gör här är långt ifrån vardag för andra optiker. Vi träffar verkligen de allra sjukaste ögonen, därför blir man lite extra "glad" (kan man säga så?!) när en får se något väldigt sällsynt!

Igår hade jag en patient med Occlusion Pupillae. Det innebär att pupillen växer ihop. Helt eller delvis. Att synen förloras är rätt självklart, finns ju ingen öppning för ljuset att ta sig in. Men det kan även ge bekymmer med högt tryck, då vätskan i ögat filtreras ut via pupillen till den främre delen av ögat. Så ibland görs en öppning i iris för att underlätta flödet.

Ja ni hör, ett inte helt enkelt tillstånd för patienten. Och ja, det är väldigt ovanligt!

(null)
Bild stulen från Google.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

malin.

Bättre, sämre eller lika?

RSS 2.0