Check-lista efter bebis födelse

Många tycker säkert att jag är knäpp, men är det något jag avskyr så är det att ha saker hängande i luften. Det är en del saker en behöver fixa när bebis är född. Och både jag och Alex vill gärna "få undan" allt innan han ska börja jobba igen. Så idag har jag checkat av det sista på listan över saker att ordna/ringa om/boka in/styra upp.
 
1. Ringa BVC - Vi kommer att gå på samma BVC som med Frank, en som ligger i Solna. Vi har dock fått en annan sköterska denna gång, och det gör mig inget. Första besöket blir faktiskt ett hembesök denna gång (med Frank var det mitt i semestrarna, så det fanns inte tid till det). Lär ju städa och fixa innan de kommer!
 
2. Faderskapsintyg - Då jag och Alex inte är gifta, och således inte juridiskt bundna till varandra, behöver han och jag skriva på papper att han är pappa till lillebror. Så idag har jag pratat med en handläggare på Familjerätten/Stadsdelsförvaltningen, så hon har ordnat med handlingarna och ska skicka de till oss för påskrift. Vi behöver ordna med två vittnen, som styrker våra signaturer. I värsta fall får vi haffa en granne. Tror inte Frank och Lillebror räknas som vittnen?!
 
3. Meddela jobbet att lillebror kommit - Dels för att mina chefer såklart är nyfikna på hur det gått, men framförallt för att de ska kunna lägga in i lönesystemet att jag numer är föräldraledig och således har rätt till föräldralön från jobbet. Vi får nämligen 10% av lönen i 270 dagar (tror jag att det var!). Ger ju iaf ett litet tillskott i kassan.
 
4. Friskanmäla mig till FK - Då jag varit heltidssjukskriven nu fram till förlossningen så behöver FK få in en friskanmälan nu när bebis är född. Det gjorde jag redan samma dag han föddes, så det inte missas. De brukar vara rätt nitiska med att det ska göras på rätt dag, vill inte ha mer strul än det redan varit.
 
5. Anmäla föräldrapenning på lillebror - Vill inte minnas att jag behövde göra det med Frank, men har iaf anmält att både jag och Alex avser ta ut föräldrapenning på lillebror framöver. På mig har hans personnummer dykt upp, ej på Alexander. Antar att det kan dröja lite.
 
6. Ansöka om föräldrapenning på lillebror - För att sedan faktiskt få lite pengar behöver jag ansöka om föräldrapenning. Planen är att inte snåla lika mkt med dagar denna gång. Dels för att lillebror kommer börja på förskola tidigare än Frank (vid 1,5 istället för 2år), och dels för att vi har rätt mkt dagar kvar med F så vi behöver inte snåla lika mkt. Jag kommer ta ut 4 dagar i veckan här ett tag framöver. Så får vi se lite hur det känns rent ekonomiskt.
 
7. Kontakta banken för att starta sparande - Denna punkt känns kanske för många rätt onödig. Men för oss känns det viktigt att det finns ett långsiktigt sparande till barnen. Det kommer variera hur mkt vi har möjlighet att sätta av till kidsen under åren, men planen är att även lillebror ska ha ett fondsparande motsvarande halva barnbidraget. Så på måndag ska vi träffa vår bankkontakt för att lägga upp lillebrors kapitalförsäkring.
 
Denna digna lista har jag alltså redan hunnit checka av på 3 dagar. Ändå rätt bra jobbat!
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

malin.

Bättre, sämre eller lika?

RSS 2.0