Varför vaccinera mot vattkoppor?

Jag har trott vid ett flertal tillfällen att Frank fått vattkoppor. Och varje gång har jag fått panik. Jag vill inte att han ska bli sjuk i vattkoppor. Kan inte sätta fingret på vad det är riktigt, bottnar nog en del i att jag själv blev såå sjuk som liten i just vattkoppor. Jag hade verkligen koppor över heeela kroppen. Det var verkligen hemskt vill jag minnas! Så kan en göra något för att mina barn ska slippa det så får det kosta. Ett vattkoppsvaccin kostar 730:-/dos, och man ska ta två doser inom ett år.

I lördags fick således Frank sin första dos. Det gick jättebra! Biverkningarna har inte visat sig (ännu?!), annars kan de få lite feber, några småkoppor och lite allmänpåverkan. Men han har mått precis som vanligt.

En annan aspekt till varför vi valt att vaccinera är Franks omgivning. Han har en lillebror som vi gärna inte vill ska bli smittad. Å nu när jag är föräldraledig med E så får man ju inte vaba om storebror blir dålig. Att vara hemma med en sjuk Frank i typ 1,5 vecka känns inte alls lockande!

En annan sak som gjorde att vi känner oss trygga med vaccinet är att det är på tapeten att ingå i vaccinationsprogrammet. Vår BVC-sköterska trodde att det blir med inom 2år. Dvs det är ett vaccin som anses ha stor allmännytta. Det känns tryggt!

Så nu hoppas vi att vaccinet har god effekt, så vi slipper vattkoppor!

Någon mer som valt att vaccinera mot vattkoppor?

(null)
Bild lånad från 1177.
Cassandra
2019-04-07 @ 21:47:13

Vi kommer absolut vaccinera Agnes om vi hinner. August fick det när han var 1,5 år och det var vidrigt! Hela ungen var full och han led så mkt stackas barn. Så för barnets skull och även för att 1-1,5 veckas vab är jäkligt dyrt kommer vi vaccinera lillasyster (om vi hinner som sagt, August skulle vi vaccinerat men han aldrig)..

Svar: Stackars August! Vissa blir verkligen hårt drabbade. Håller tummarna för att ni hinner vaccinera denna gång! Kram
malin.

L
2019-04-09 @ 04:34:15

Jag vaccinerade mig nu i vuxen ålder. Gått hela livet och duckat vattkoppor, så kändes som att det var dags att vaccinera sig nu när jag har barn i förskolan. Blev lite dålig, fick lite feber, men annars inga biverkningar. :)

Svar: Var nog klokt! :) Skönt att du slapp biverkningar.
malin.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

malin.

Bättre, sämre eller lika?

RSS 2.0