PUPPP

Blev en lång dag idag. Först besök på Spec-MVC direkt på morgonen. Ctg, blodtryck å prover, de vanliga. Fick sedan en tid vid 13.45 på Hudmottagningen för att kolla upp mina utslag. Hade typ 3h att slå ihjäl där emellan, så hann lagom hem, åt lunch, för att sen bege sig dit igen.
 
Fick träffa en väldigt trevlig huddoktor. Han sa direkt att det är PUPPP jag fått. Det står alltså för Pruritic Urticarial Papules and Plaques of Pregnancy. Är en allergisk reaktion i huden på att den stretchas ut. Väldigt otrevlig åkomma, men helt ofarlig. Fick lite starkare kortisonkräm utskrivet, och kan fortsätta med Lergigan/Tavegyl i hopp om bättring. Den enda egentliga lösningen på det hela är att föda ut Klibben. Han tog dessutom två biopsier på låret, för att utesluta nån annan åkomma som är lite mer ovanlig med lite mer allvarlig. Så idag har jag fått sy för första gången i mitt liv.
 
Omplåstrad efter biopsin.
 
Såhär ser min mage ut numer, och det är i bristningarna de börjar.
 
Efter besöket på Hud var jag tillbaka en snabbis på spec-MVC. Pratade med doktorn där om det hela, och ja, jag får nog som jag vill, en igångsättning tidigare än Bf. Det kommer helt enkelt ske när jag inte står ut längre. Och ju längre bebis får bakas i magen, desto bättre såklart. Vid 37+0 räknas bebisen som färdig. Är idag i vecka 35+3. Men mitt mål är att klara till 38+0.
 
Känns som en lättnad att få ett OK på igångsättning tidigare, trots att bebisen mår bra. I förlängningen, mår inte jag bra så klart de påverkar honom också. Jag får ju höra att klådan försvinner efter förlossingen, och de hoppas jag verkligen att de stämmer!
 
Så nu hoppas jag att kortisonkrämen har lite större effekt, och att tabletterna också börjar ge lite lindring. Hejja!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

malin.

Bättre, sämre eller lika?

RSS 2.0