Ett besök på Bb

Vilken underbar personal som jobbar på BB Sthlm. Kom upp strax efter 11. Fick lämna urin och blod, och sen kopplades ctgn (mäter bebis hjärtfrekvens). Fick ligga med den i ca 20 minuter. Coolt å höra bebisens hjärta slå därinne. Fick en del sammandragningar under tiden, och då gick bebisens frekvens upp, precis som den ska göra, men de kändes lite läskigt när hans hjärta rusade över 160. Men allt såg bra ut där iaf, och mitt blodtryck låg bra (120/85 om jag inte minns helt fel, så lite högre än hos bm i torsdags). Sen fick vi vänta på blodproven. Jättskönt att de har labb på plats ändå!

Efter en stund kom barnmorskan in och meddelade att levervärdena låg lite högt, men att doktorn skulle ta allt med oss om en liten stund. Hon hade dock fastnat uppe på förlossningen.

Doktorn vi fick träffa var verkligen jättebra! Hon förklarade att mina levervärden låg lite högt, vilket kan vara ett tecken på hepatos. För att verkligen bestämma om det är de så behöver man ta ett prov på gallsyran och det gör man på fastande mage. Hon hade lite dåligt samvete över att ingen sa de till mig när jag ringde, jag hade ju ätit frukost när vi kom in. Så vi ska tillbaka in i morgon bitti för nya prover.

Om det nu är hepatos så får man behandling för detta, för att sänka nivån av gallsyra. De kan även i förlängningen innebära att jag blir igångsatt i vecka 37-38, då bebisen kan ta skada av förhöjda nivåer. Hon ville även att jag skulle bokas för ett TUL, och de har vi ju redan tid för men hon tyckte nog att det skulle tidigareläggas.

Mot klådan fick jag lite allmänna råd, och antihistaminer utskrivet. Det kliar ju som satan helatiden, försöker att låtabli att klia men det är riktigt svårt. Ska duscha kallt nu innan jag ska gå och lägga mig, samt ta en tablett. Hoppas jag får lite sömn inatt iaf.

Som sagt, i morgon ska vi vara uppe på mottagningen igen vid 8. De skulle sedan bjuda på lite frukost. :) Provet för gallsyra kommer jag inte få svar på förrän på måndag, men de ville även kolla levervärdena igen för å se att de inte skenar. Det känns väldigt tryggt, och skönt att jag fick komma upp direkt för en kontroll.

 

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

malin.

Bättre, sämre eller lika?

RSS 2.0